لجستیک در کسب و کارهای اینترنتی

گام به گام برای یک استارت آپ موفق 2

 


لجستیک در کسب و کارهای اینترنتی یکی از مسائل مهمی است که توجه به آن از سوی صاحبان این کسب وکارها منجر به کسب سودهای بسیار می‎شود. انواع مختلفی از مدل های لجستیک در تجارت الکترونیک وجود دارد که شما به راحتی می توانید آن ها را به کارگیرید: روش دراپ شیپینگ، عمده فروشی و انبارداری، برچسب سفید و تولید. این گزینه ها به ترتیب پیچیدگی فهرست شده اند و انتخاب هر یک از آن ها می تواند انتخابی محکم باشد.

یک؛ لجستیک در کسب و کارهای اینترنتی به روش Drop shipping
در این روش شما اقلام را در وبسایت خود قرار می دهید و زمانی که یک مشتری کالایی را سفارش می دهد، کالا توسط فرد دیگری به مشتری تحویل داده می شود و جنس به فروش می رسد. به  طور کلی در این مدل بین شما و سازنده یا عمده فروش که دارای انباری پر از مواردی است که می خواهید بفروشید، ارتباط ایجاد می شود. درواقع شغل شما این است که مواد را بفروشید و تولیدکننده یا عمده فروش سفارش های مشتریان را تحویل دهند و آن ها را برای مشتریان ارسال  کنند.
به  عنوان  مثال بیایید فرض کنیم که یک فروشگاه اینترنتی در زمینه فروش غذای سگ های خانگی تاسیس کرده ایم. ما هر بسته از این مواد غذایی را به قیمت ۲۰۰ هزار تومان از تامین کننده می خریم و آن را به قیمت ۴۰۰ هزار تومان در سایت خود قرار می دهیم. ما محصول خود را از طریق فروشگاه اینترنتی خود بازاریابی می کنیم و هنگامی  که یک مشتری یک عدد از این بسته ها را سفارش داد، می توانیم ۲۰۰ هزار تومان از ۴۰۰ هزار تومان پول پرداختی توسط مشتری را برای خود برداشته و اطلاعات حمل ونقل را به او ارائه دهیم. سپس شرکت تامین کننده (سازنده غذای سگ های خانگی) آن را برای مشتری ارسال می کند. برخی از مزایای این روش عبارتند از:
1- سرمایه گذاری های اولیه بسیار کمی در این روش انجام می شود.
2- شما هیچ یک از محصولات را خریداری نمی کنید تا زمانی که یک سفارش داده شود و پول آن توسط مشتری پرداخت شود. هنگامی  که فروش انجام می شود، حالا زمانی است که پول را از جیب خود بیرون می آورید تا برای جنسی که خریداری کرده اید، پول پرداخت کنید.
3- این مدل ریسک پایینی دارد و شما مجبور نیستید هر نوع سفارشی را که با دردسر همراه است قبول کنید.
برخی از اشکالات این روش عبارت است از:
1- شما کنترل حمل ونقل را در دست ندارید و گاهی اوقات اجازه شما به دست تامین کنندگان است. اگر تامین کننده فراموش کند که شماره ردیابی را به شما ارائه دهد، مسئولیت های خدماتی شما را افزایش می دهد. از آن جا که شما هیچ یک از موجودی های انبار کالا را نگه نداشته اید، همیشه نمی دانید که کدام آیتم کم است و ممکن است اضافه بر ظرفیت بفروشید.
خبر خوب این است که اگر شما احساس می کنید که تامین کننده ای که انتخاب کرده اید، با شما مغایرت دارد، بسیار آسان می توانید قرارداد خود را با آن فرد فسق کنید. دارایی شما کاملا دیجیتال است. کسب وکار الکترونیکی که با استراتژی مدیریت زنجیره تامین drop shipping انجام می شود، برای شما بسیار ساده تر از آن است که یک انبار داشته باشید که هر بار یک محصول را به یک مقصد مورد نظر انتقال دهید.
دو؛ لجستیک در کسب و کارهای اینترنتی عمده فروشی و انبارداری
این مدل زمانی است که شما محصولات را به  صورت عمده می خرید و آن ها را در یک انبار ذخیره می کنید. معمولا افرادی که این مدل را ترجیح می دهند، محصول را در حجم های مختلف می فروشند. از این روش بیشتر در بازار B2B استفاده و کمتر در بازارهای B2C دیده می شود. در مثال قبل غذای سگ های خانگی را از تامین کننده خریداری کرده و آن را به خرده فروشانی که در سطح شهر محصولات مرتبط با حیوانات خانگی می فروشند، عرضه می کنیم. برخلاف روش قبل که هر بار یک خرید انجام می شد، در این روش محصولات را از تامین کننده به  صورت توده ای می خریم. اگر ما به  صورت عمده خریداری کرده و اقلام را جداگانه در وبسایت خود به مصرف کنندگان بفروشیم، حاشیه سود بیشتری نسبت به روش قبل کسب می کنیم.
اما اگر مانند بسیاری از افرادی که از این مدل استفاده می کنند، محصولات را به شکل عمده از وبسایت بفروشیم، حاشیه های پایین تری کسب می کنیم. در بیشتر کسب و کارهای اینترنتی بزرگ، شما نیاز به ایجاد حداقلی از حجم فروش دارید تا به اندازه کافی حاشیه سود بسازید. همچنین این مدل نیاز به سرمایه گذاری های اولیه بالا برای خرید و انبار کردن محصول دارد.

سه؛ لجستیک در کسب و کارهای اینترنتی برچسب سفید و تولید
تولید زمانی رخ می دهد که برای اقلام مورد نیاز خود پول پرداخت  کنید. در برچسب سفید، شما محصول را تولید نمی کنید، اما قراردادی با یک تولیدکننده می بندید که طبق آن شما اجازه دارید نام یا برند خود را روی کالای تولیدشده قرار دهید؛ بنابراین با استفاده از این سناریو، شما یا محصولات خود را در خارج از کشور تولید می کنید یا آن ها را از خارج از کشور وارد می کنید و برند خود را روی آن ها قرار می دهید. شما در حال حاضر در بالاترین زنجیره محصول قرار دارید.
هنگامی  که شما کالایی را وارد می کنید یا تولید خود را در خارج انجام می دهید، حاشیه  سود شما بسیار بیشتر می شود. شما می توانید محصول را به قیمتی بسیار پایین ایجاد کنید و سپس آن را به  صورت آنلاین به قیمت بسیار بالاتر بفروشید. همچنین شما تمام امور مربوط به حمل ونقل را خود در کنترل دارید. در حالی  که کار شما بیشتر است، اما مزایای زیادی هم دارد. شما می توانید تمام چرخه را کنترل کنید و همیشه بدانید که چه اتفاقی برای محصول می افتد. همچنین در این مرحله می توانید از عمده فروشان و فروشندگان کالا استفاده کنید تا محصولات خود را به فروش برسانید. هیچ ترسی در این مدل وجود ندارد. راه آسانی برای پایان دادن به قرارداد تولید وجود ندارد. شما محصولات خود را ساخته اید، آن ها را به کشور خود وارد کرده اید و در یک مکان ذخیره می کنید. همچنین باید یک فرایند برای نظارت و حفظ کنترل کیفیت ایجاد کنید. این قطعا یک مدل پیشرفته لجستیک در کسب و کارهای اینترنتی و رشد کسب و کار است. تقریبا همیشه یک سرمایه گذاری نقدی بزرگ نیاز به یک پیش نیاز دارد، بنابراین در این روش شما باید یک برنامه مالی داشته باشید.

منبع: مجله دانش بنیان

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z5e1